اخبار
 انتشار: 05 فروردین 1393
   مشاهده: 727

  کارت بلیتهای هوشمند الکترونیک فناوری جدید ، تحولی نوین

سازمان اتوبوسرانی اهواز از سال 1389 سیستم بلیط الکترونیک و استفاده از کارت بلیط را آغاز نموده است. و امید آن میرود که این فناوری جدید بتواند تحولی نوین در عرصه زندگی شهروندان شریف و نجیب کلانشهر اهواز داشته باشد

در دو دهه اخیر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه شاهد روند فزاینده استفاده از کارتهای الکترونیکی هوشمند و خدمات و کاربردهای متنوع آن بوده ایم ، سیر رشد فناوری اطلاعات خواه ناخواه در کشورمان نیز باعث رواج استفاده از این تکنولوژی ( کارتها ) خواهد شد. اما آنچه اهمیت دارد و کشورها و شهرهای مختلف را در خصوص استفاده از این کارتها از هم متمایز می کند نحوه برخورد آنها با این پدیده است.

با بهره برداری از سامانه بلیت الکترونیک، شهروندان، کرایه سفر خود را بوسیله کارت های الکترونیکی غیرتماسی پرداخت می نمایند. هدف از راه اندازی این سامانه، افزایش رضایت مندی عمومی از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش رغبت شهروندان در استفاده از اتوبوس در سفرهای درون شهری می باشد. از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی و پیش بینی افزایش تقاضای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی، مدیریت منظم و در خور مردم شریف اهواز ، جزء با نگاه علمی به مقوله حمل و نقل و بهره گیری از مدیریت مکانیزه ناوگان تحقق نخواهد یافت.

کارت بلیت و زیرسامانه های بلیت الکترونیک به گونه ای طراحی شده اند که امکان استفاده از یک کارت در کلیه پرداخت های خرد شهری از قبیل کرایه تاکسی، پارکینگ و پارکبان، مراکز فرهنگی و تفریحی، قطار شهری و ... فراهم می باشد. و به تدریج و با توسعه پرداخت الکترونیک به بخشهای مختلف، به بهره برداری خواهد رسید .

 سازمان اتوبوسرانی اهواز از سال 1389 سیستم بلیط الکترونیک و استفاده از کارت بلیط را آغاز نموده است. و امید آن میرود که این فناوری جدید بتواند تحولی نوین در عرصه زندگی شهروندان شریف و نجیب کلانشهر اهواز داشته باشد .

بلیت الکترونیک، ابزار تحقق شهر الکترونیک

بلیت الکترونیک از مهم‌ترین، کارآمدترین و متداول‌ترین ابزارهای الکترونیکی و از شرایط لازم برای تحقق شهر الکترونیکی است که می‌تواند گردش پول افراد را در چرخه اقتصادی کاهش دهد. در این صورت، هزینه‌های مربوط به چاپ اسکناس‌های جدید کاهش می‌یابد. بلیت الکترونیک امکان مدیریت بر نقدینگی جاری و برنامه‌ریزی به‌منظور ارائه سرویس برحسب نیاز شهروندان را فراهم می‌کند و در افزایش سرعت سرویس دهندگان مؤثر است.

شفاف‌سازی‌، تکریم ارباب رجوع، افزایش رضایت‌مندی شهروندی، مدیریت هوشمند مبتنی بر تقاضا و ارائه طرح‌های تشویقی از دیگر مزایای استفاده از بلیت الکترونیکی است. علاوه بر این، عملیات خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام می‌شود، خدمات در سطح گسترده تری قابل دسترسی خواهد بود، تخفیف‌های متفاوت به مشتری تعلق می‌گیرد و از نظر اجتماعی نیز، به شخصیت شهروندی افراد احترام گذاشته می‌شود.

با استفاده از این نوع بلیت‌ها، در مدخل‌های ورودی مترو و اتوبوس‌ها توسط دستگاه کارتخوان مخصوص ، کرایه مورد نظر در کمتر از یک ثانیه کسر می‌شود. قابلیت استفاده درپارکینگ‌های عمومی، پارکبان‌ها، کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، کتابفروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها از دیگر مزایای این کارت‌هاست. استفاده از بلیت الکترونیک باعث می‌شود، بلیت‌های کاغذی از دسترس شهروندان خارج شده و در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شود. همچنین به‌تدریج فرهنگ استفاده از بلیت به‌عنوان پول افزایش می‌یابد.

رضایت مسافران، آسایش رانندگان

گذشته از مزایای بسیاری که بلیت الکترونیک برای سیستم حمل ونقل شهری دارد، مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها نیز از شروع به کار این سیستم ابراز رضایت می‌کنند. مسافران معتقدند با استفاده از کارت الکترونیک دیگر وقت کمتری را صرف خرید بلیت می‌کنند ضمن اینکه مثل گذشته، برای جمع‌آوری بلیت نیز وقت تلف نمی‌شود. استفاده از کارت الکترونیک باعث بهبود تعامل مسافر و راننده نیز می‌شود. چون بعضا دیده می‌شد همراه نداشتن بلیت، ‌پرداخت وجه نقد به جای بلیت و... گهگاه باعث مشاجره لفظی بین راننده و مسافرین می‌شد.

رانندگان اتوبوس نیز از این اتفاق تازه در سیستم حمل‌ونقل استقبال می‌کنند؛ اینکه دیگر در هر ایستگاه مجبور به توقف بیشتر برای جمع‌آوری بلیت نیستند و بدون اینکه با تک تک مسافران در تعامل مستقیم باشند، می‌توانند روی کار اصلی خود متمرکز شوند.

کارت بلیت چه مزایای برای مسافران دارد؟

استفاده از بلیت الکترونیک مزایای بسیار زیادی برای مسافران دارد. سهولت و تسریع استفاده از آن در اتوبوس نسبت به بلیت، هدر نرفتن خرده پول در باجه‌های بلیت فروشی به هنگام خرید، عدم‌نیاز به خرید بلیت به ازای هربار سوار شدن به اتوبوس و سهولت حفاظت از کارت در مقایسه با بلیت.

کارت بلیت چه مزایای برای سازمان اتوبوسرانی دارد؟

استفاده از کارت بلیت به بهبود عملکرد ناوگان اتوبوسرانی نیز کمک زیادی می‌کند. حذف هزینه چاپ بلیت، جلوگیری از جعل بلیت، صرفه جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی احتمالی، جلوگیری از بازگشت مجدد بلیت‌های استفاده شده به بازار فروش، پرداخت بهای خدمات به‌ صورت الکترونیک، بالابردن فرهنگ عمومی پرداخت الکترونیک ، جلوگیری از پرداخت وجه نقد به جای بلیت و امکان نظارت کامل بر میزان عملکرد راننده از جمله آنهاست.

افزون بر موارد ذکرشده، کاهش نیروهای به‌کارگرفته‌شده در قسمت فروش بلیت، امکان دریافت آمار کل جابه‌جایی مسافر در طول شبانه‌روز توسط کل ناوگان اتوبوسرانی، امکان دریافت آمار کل جابه‌جایی هر اتوبوس در بازه زمانی مشخص و سرعت‌دهی به فرایند جمع‌آوری درآمد مربوط به اتوبوسرانی از دیگر فواید این طرح است.

علاوه بر این ایجاد و زمینه‌سازی‌ فرهنگی استفاده عمومی از کارت‌های هوشمند در ارائه خدمات شهری و سرویس‌های الکترونیکی، توسعه خدمات کارت هوشمند در سایر موارد و سرویس‌های شهری، برخورداری از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، برخورداری از توجه مدیران کشور برای توسعه‌مندی و گسترش شهری مبتنی بر خدمات پیشرفته، تأکید بر محوریت شهرداری در ایجاد بیشترین و گسترده‌ترین سهم تأثیر پذیری کاربردی شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، برخورداری از بستر توزیع بیش از نیم میلیون کارت قابل ایجاد به‌عنوان کارت بلیت الکترونیکی در توسعه خدمات با استفاده از کارت‌های هوشمند نظیر کارت خرید، کارت سوخت، کارت ارزاق عمومی و کارت یارانه از دیگر مزایایی است که نمی‌توان از اهمیت آنها غافل شد.

ویژگی ها و قابلیتهای کارت بلیت الکترونیک

با دقت بیشتر متوجه می‌شویم که قابلیت ایجاد زیر ساخت ارتباطات شهری توسط طرح مشارکت با شهرداری و برخورداری از بزرگ‌ترین شبکه انتقال و دسترسی اختصاصی شهری، بسط فرهنگ الکترونیکی جامعه، امکان تعریف کرایه براساس مسیر و نیز تعداد ایستگاه‌های عبوری ، امکان تعریف کرایه براساس روزهای هفته و مناسبت‌های ویژه از محاسن دیگر کارت بلیت الکترونیکی است.

امکان اتصال شبکه با سیستم بانکی و شارژ اعتبار، امکان تغییر سریع تعرفه‌ها، پرداخت هزینه اولیه کارت توسط خود شهروندان، آگاهی از درآمد دقیق هر وسیله نقلیه در هر مسیر و هر ایستگاه، ‌جلوگیری از تخلفات احتمالی رانندگان و امکان پیگیری سریع، به دست آوردن منحنی‌های ترافیکی و برنامه‌ریزی سرویس‌ها ، امکان استفاده به ‌عنوان کارت چند ‌منظوره در دیگر خدمات شهری همانند پارکومتر، پارکینگ و...، آمار ترافیکی به ازای هر ایستگاه ، کشف اتوماتیک تقلب احتمالی ، آگاهی سمعی و بصری از صحت پرداخت شهروند ، محاسبه در آمد هر پیمانکار و حق السهم او و شهرداری ، امکان مونیتورینگ آنلاین تمامی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در مرکز یا مراکز کنترل ، امکان اعلام پیام در تمامی ایستگاه‌ها و داخل اتوبوس‌ها به شهروندان شامل مدت زمان رسیدن اتوبوس بعدی ، تعداد مسافر در اتوبوس بعدی، امکان استفاده تبلیغاتی از نمایشگر‌های مصوبه در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها بین پیام‌های ترافیکی از دیگر محاسن الکترونیکی شدن بلیت اتوبوس است.

مدیران اتوبوسرانی می‌گویند‌، طرح کارت‌ بلیت تا این جای‌کار موفقیت‌آمیز بوده و حتما مسافران هم از این موضوع که برای تهیه بلیت به‌دنبال پول خرد نباشند‌، حتما رضایت دارند‌، چون هم کار آنها سریع‌تر راه می‌افتد و هم اینکه سرعت جابه‌جایی بالا می‌رود. طرح کارت‌ بلیت را نه‌تنها باید گامی بلند برای سازمان اتوبوسرانی دانست‌، بلکه باید آن را به ‌نوعی عبور از سنت و ورود به مبحث مدرنیته برای شبکه حمل‌و‌نقل عمومی به حساب آورد.

حالا بعد از ورود سیستم اتوبوس‌ها‌ی تندرو یا همان بی‌.آر‌.تی به خیابان‌ها‌ی پایتخت، طرح استفاده از کارت‌بلیت نیز دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود.

کارت بلیت الکترونیک که در شهر اهواز به نام شهروند کارت تهیه و توزیع میگردد . قابلیت یکپارچه سازی این عملیات را در کل ناوگان حمل و نقل عمومی (از جمله اتوبوس ، تاکسی ، قطار های شهری و غیره) دارا میباشد اما به کار گیری آن تنها در یک جزء از سیستم نیز این چنین  مزایای قابل توجه را به دنبال دارد.

سامانه بلیت الکترونیک ، بستر مناسبی را برای ایجاد و نگهداری حجم متنوعی از اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی منابع شهری که عمدتاً از نوع منابع کمیاب به شمار می روند فراهم مینماید.

شهروند کارت برای مسافرین مزایای متعددی را به ارمغان می آورد ، یکی از مهمترین این مزایا امکان مجتمع نمودن دیگر کاربرد های کارت های الکترونیکی بر روی یک کارت است .

بی شک اینچنین عوامل تاثیرگذار و بالقوه به عنوان ابزار های تصمیم ساز و تصمیم گیر، مدیران را به ایجاد ساز و کارهای توسعه رهنمود خواهد ساخت.درک ضرورت های برخوردداری از ابزار و امکانات مدیریت اطلاعات بویژه در حوزه مدیریت ناوگان حمل و نقل درون  شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای دستیابی به چنین امکانی  راهکارها و راهبردهای تعیین کننده ای را در جوامع امروزی طلب نموده و بهره گیری مطلوب از دستاوردهای آن توانسته است به عنوان شیوه های جدید مدیریت، کنترل تصمیم سازی و توسعه به شمار آید.

نویسنده خبر: سیداحمد جزايري
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
جستجوی اخبار
دسته‌بندی خبرها