طراحی سایت
Menu

اخبار

مهمترین خبرها

اجرای ناحیه محوری در شهرداری اهواز وارد مرحله جدیدی شد
03 اردیبهشت 1397 12:47:00
اجرای طرح ناحیه محوری در شهرداری اهواز با برگزاری نخستین نشست شهردار اهواز با منتخبین جهت شهرداران نواحی وارد مرحله جدیدی شد. به گزارش سایت شهرداری اهواز، منصور کتانباف در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در این...
علیرضا عالی پور:  مدیریت جدید شهرداری اهواز در خدمات‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار رویکرد جهادی دارد
03 اردیبهشت 1397 12:31:00
     معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص فعالیتهای شهرداری اهواز در مناطق مختلف بویژه محلات کم برخوردار گفت:رویکرد مدیریت جدید شهرداری در خدمات‌رسانی به ویژه در نقاط حاشیه و مناطق کم‌برخوردار ...
شهردار اهواز: سالانه 50 دستگاه اتوبوس کولردار به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شود
03 اردیبهشت 1397 12:00:00
    شهردار اهواز با حضور در سازمان اتوبوسرانی ضمن بررسی مشکلات و معضلات از خرید سالانه 50 دستگاه اتوبوس کولردار خبر داد. به گزارش اداره روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی اهواز (رسارا) نشست هم اندیشی منصور کتا...
مدیرعامل سازمان پارکهای شهرداری اهواز: تا پایان سال ۳۵ هزار اصله مورینگا اولیفرا در اهواز کاشته می شود
03 اردیبهشت 1397 08:41:00
    مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: تا پایان سال35 هزار اصله گیاه مورینگا اولیفرا در اهواز کاشته می شود. حمید امیری فرد با اشاره به گونه های مختلف کشت شده در کمربند سبز اهواز اضافه کرد...
شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج): به فرموده مقام معظم رهبری راه حل بسیاری از معضلات فعلی برنامه ریزی قوی و مدیریت جهادی است
02 اردیبهشت 1397 16:14:00
   سردار شاهوارپور در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز گفت: به فرموده مقام معظم رهبری راه حل بسیاری از مشکلات فعلی برنامه ریزی قوی و مدیریت جهادی است فرمانده لشکر ولیعصر (عج) سپاه خوزستان  ...
شهردار اهواز  در دیدار با سردار سرتیپ حسن شاهوارپور: برای اجرای فرامین رهبری در حوزه مدیریت شهری اعلام آمادگی  می کنیم
02 اردیبهشت 1397 16:10:00
   اعضای شورای شهر، شهرداراهواز و مدیران شهرداری با سردار سرتیپ حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) دیدار کردند. به گزارش سایت شهرداری اهواز، در این دیدار که با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور ...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 7186
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها