طراحی سایت
Menu

اخبار

مهمترین خبرها

تکذبیه 
30 خرداد 1397 12:55:00
    با توجه به انتشار خبری در کانال موسوم به انتخاب خوزستان و فضای مجازی در خصوص بیماری و استعفای شهردار اهواز به اطلاع می رساند: این خبر کذب محض بوده و صحت ندارد و شهردار اهواز در سلامت کامل با جدیت مشغول انجا...
برون سپاری خدمات سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز توسط سازمان فاوا شهرداری اهواز
30 خرداد 1397 08:49:00
برون سپاری خدمات سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز توسط سازمان فاوا شهرداری اهواز
قائم مقام شهردار اهواز منصوب شد
30 خرداد 1397 07:39:00
   طی حکمی جداگانه از سوی شهردار اهواز، محسن بشیری خوزستانی به سمت قائم مقام شهردار منصوب شد. در حکم آقای بشیری خوزستانی چنین آمده است: نظر به تعهد و تجربیات جنابعالی و به موجب این ابلاغ شما را به عنوان قائم...
تاسیس سازمان حمل و نقل بار در شهرداری اهواز
29 خرداد 1397 12:09:00
    با انتصاب رییس سازمان حمل و نقل بار، فرآیند ایجاد این سازمان در شهرداری اهواز آغاز شد. سازمان حمل و نقل بار به گزارش سایت شهرداری اهواز، شهردار اهواز در جلسه شورای معاونین شهرداری  اعلام کرد: در ...
معاون جدید مالی اقتصادی شهرداری اهواز منصوب شد
29 خرداد 1397 10:20:00
      طی حکمی از سوی کتانباف شهردار اهواز  آقای عباس آبیار بعنوان معاون مالی اقتصادی شهرداری  منصوب شد. در حکم آقای آبیار چنین آمده است: نظر به تعهد و تجربیات جنابعالی و به موجب این ابلاغ شما ...
انتصابات جدید در شهرداری اهواز
29 خرداد 1397 10:18:00
   طی احکامی جداگانه از سوی کتانباف شهردار اهواز  آقایان فضل احمدی و آیت میرسالاری به ترتیب بعنوان  رییس سازمان پایانه ها و مدیرکل بازرسی و شکایات شهرداری اهواز منصوب شدند. در حکم آقایان چنین آمده ...

اخبار

چهارشنبه 23 آذر 1390
تعداد بازدید: 1406
تعداد نظرات: 0

شهروندان از فرصت طلایی ایحادشده برای بخشودگی عوارض استفاده کنند

 

از آنجا كه امروزه توسعه پايدار براي كلانشهرها يك نياز اجتناب‌ناپذير و ضروري است لذا نقش درآمدهاي پايدار و پويا براي شهرداري افزايش يافته و اين نهاد براي دست يافتن به توسعه پايدار مهم‌ترين عامل را منابع پايدار درآمدي مي‌دانند.

منابع درآمدي شهرداري‌ها به دو گروه پايدار و ناپايدار تقسيم مي‌شود و همان‌طور كه از نام آن‌ها مشخص است، درآمد نوع دوم ثبات ندارد و وابسته به وضعيت مسكن و شرايط اقتصادي كشور، متغير است به همين دليل شهرداري براي تنظيم بودجه ثابت براساس آن‌ها دچار مشكلات عديده‌اي مي‌شود. يكي از مهم‌ترين انواع رديف هاي درآمد پايدار كه قانون براي شهرداريها منظور داشته وصول، عوارض نوسازي و عمران شهري است كه هر ساله از شهروندان دريافت مي‌گردد.

اما پرداخت عوارض نوسازي و عمران شهري از سوي شهروندان به شهرداري براي بسياري از آن‌ها جاي سوال و ابهام دارد. بسياري از شهروندان در طول سال بهاي بسياري را بابت ماليات، قبوض آب، برق و ساير هزينه‌هاي رفاهي خود مي‌پردازند، اما وقتي فيش عوارض شهرداري را دريافت مي‌كنند، به دليل عدم آشنايي با كاركرد عوارض معترض مي‌شوند و گاهي از پرداخت به موقع آن شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه بسياري از شهروندان عوارضي كه بايد در طول سال به شهرداري پرداخت كنند فقط همين عوارض ناچيز نوسازي است كه متاسفانه خيلي ساده از آن مي گذرند! به راستي شهروندان در سبد هزينه ساليانه خود چه مبلغي را براي شهرداري كنار ميگذارند؟

سازمانها و نهادها در چارچوبي كه قانون براي آنها تعيين كرده وظيفه دارند در قبال اخذ مبالغي مشخص خدماتي را به شهروندان ارائه دهند. بطور مثال مخابرات از طريق فروش امتيازات خود و همچنين وصول حق مكالمه از تلفن هاي شهروندان خدمات ارتباطي را فراهم مي سازد. شركت ها و اداراتي نظير برق ، آب وگاز و ... نيز به همين منوال و در راستاي وظايفي كه براي آنها تعريف شده به امر خدمات رساني به مردم مي پردازند.

در قانون نوسازي و عمران شهري به صراحت حقوق شهرداري در خصوص نوسازي و نحوه وصول اين عوارض بيان شده است و حاكي از آن است كه شهرداري ها براي احقاق حقوق خود در بحث نوسازي تا چه حد مي توانند از موضع قدرت وارد عمل شوند. اما از آنجا كه ارتباط بين شهرداري و شهروندان ارتباطي است دوسويه و شان و منزلت شهروندان نيز فراتر از اعمال چنين اقداماتي است بنابراين بهترين گزينه براي رعايت حقوق طرفين برقراري تعامل و همكاري دوطرفه بين شهرداري و مردم است. در سايه اين تعاملات است كه مي توان طعم توسعه را چشيد و شهر را به جايگاهي رساند كه در شان شهروندان فهيم آن باشد.

در سال 1349 بود كه موضوع تعيين و وصول اين عوارض در شهر اهواز به اجرا گذاشته شد. در حال حاضر در سطح شهر اهواز حدود 306 هزار واحد مسكوني و 64 هزار واحد تجاري وجود دارد كه حق قانوني سالانه پرداخت عوارض آنها با توجه به متراژ و موقعيت متغير است بدين صورت كه اين عوارض واحد مسكوني و تجاري ميانگين 90 هزار تومان در نظر گرفته مي شود و در صورت پرداخت آن عوارض بدونه ديركرد اين مبلغ به 50 هزار تومان كاهش مي يابد.

حق قانوني سالانه عوارض نوسازي (بدون جريمه ديركرد) هر واحد مسكوني و تجاري اهواز 300 هزار و بهاي خدمات 600 هزار ريال مي باشد اما اگر شهروندان اهوازي عوارض سالانه را به موقع (همان سال) پرداخت كنند مشمول تخفيف خوش سابي به ميزان 10 درصد در عوارض نوسازي و 50 درصد در بهاي پرداختي حق خدمات برخوردار خواهند شد.

اما از آن سال تاكنون بسياري از شهروندان در پرداخت عوارض مشاركت نداشته و عوارض قانوني بها و خدمات شهري را پرداخت نكرده اند. به نظر مي رسد يكي از دغدغه هاي شهروندان اهوازي در پرداخت اين عوارض قانوني نگراني از ميزان جرائمي است كه به دليل تاخير در پرداخت اصل عوارض به مالكين تعلق گرفته است اما شهرداري اهواز با وجود تمامي مشكلات و عقبه هاي مالي خود، در يك اقدام بي نظير و براي اولين بار در كشور قصد اجراي طرح بخشودگي جرايم سال هاي گذشته بها و خدمات شهري را دارد. لذا شهروندان اهوازي در صورتي كه تا پايان بهمن ماه نسبت به پرداخت عوارض نوسازي و بهاي خدمات شهري خود اقدام كنند كليه جرايم سنوات گذشته آنان بطور صد در صد بخشيده خواهد شد.

كمتر از 20 درصد از مالكان واحدهاي مسكوني و تجاري اهواز عوارض خود را پرداخت مي كنند.

معاون اداري- مالي شهرداري كلانشهر اهواز با بيان اين مطلب كه در سطح شهر اهواز حدود 370 هزار واحد مسكوني- تجاري وجود دارد گفت: از مجموع اين تعداد كمتر از 20 درصد از واحدهاي مسكوني و تجاري عوارض بها خدمات شهر و نوسازي پرداخت مي نمايند و اين در حالي است كه 80 درصد مالكان، عوارض نوسازي و بهاي خدمات سالانه خود را پرداخت ننموده اند.

اقبال محمديان گفت: از آنجايي كه تعداد زيادي از شهروندان، از كاركنان دولت و سازمان ها و نهادها و دستگاه هاي اجرايي مي باشند، جهت رفاه حال اين عزيزان و عدم مراجعه حضوري به شهرداري هاي مناطق 8 گانه و صرفه جويي در وقت به اطلاع كليه معاونين اداري- مالي دستگاه هاي اجرايي، دولتي و وابسته به دولت مي رساند شهرداري آمادگي دارد مبلغ عوارض ديركرد آن دسته از كاركنان را كه داراي ملك مسكوني و تجاري مي باشند را در قالبت يك توافقنامه به صورت تقسيط و بهره مندي از مزاياي بخشودگي صددرصد جرايم عوارض نوسازي و بهائ خدمات شهري تا پايان بهمن ماه 90 عرض نمايد.

وي افزود: بدين منظور مراتب از طريق مكاتبه و تنظيم فرم كسر از حقوق به كاركنان كليه دستگاه هاي اجرايي ارسال گرديد كه براي رفاه حال كاركنان كه فرصت مراجعه حضوري به شهرداري مناطق 8 گانه را ندارند و استفاده بهينه از وقت در قالب كسر از حقوقو پرداخت اقساط ماهيانه اين طرح عملي مي باشد.

معاون اداري- مالي شهرداري كلانشهر اهواز خاطر نشان ساخت: لازم به ذكر است در راستاي تشويق شهروندان به مشاركت با شهرداري از طرفي خدمات دهي بهتر به آنانه با اين هدف كه بتوان با ايجاد زير ساخت هاي مناسب به منظور اصلاح و توسعه معابر، بهبود محيط شهري، ايجاد فضاهاي تفريحي، اجتماعي و زيباسازي مبلمان شهري و تامين ساير نياز شهروندان جهت دستيابي به محيطي سالم تنها با مشاركت و همكاري همه شهروندان محقق خواهد شد.

اگر خواهان خدمت هستيم بايد بهاي آن را بپردازيم...

رشد روز افزون جمعيت و به طبع آن توقعات فزاينده در شهرها رفته رفته بر پيچيده گي امور شهر افزوده است، به طوري كه تنوع خدمات شهري از يك سو و توقعات شهروندان از سوي ديگر براي ارائه خدمات مطلوب به آنان، مديرت شهري را گاه با مشكلاتي مواجه كرده است.

دريافت عوارض يكي از مهمترين راههاي درآمدي شهرداري ها محسوب مي شود كه در صورت عدم همكاري و مشاركت بهينه شهروندان در اين بخش، اين سازمان با مشكلات عديده اي در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان مواجه است. توسعه، عمران و بهسازي شهر متكي به عوارض نوسازي از طريق شهروندان است و بهبود وضعيت شهري اهواز، مشاركت شهروندان را مي طلبد. اين در حالي است كه بسياري از شهروندان عوارضي كه بايد در طول سال به شهرداري پرداخت كنند فقط همين عوارض ناچيز نوسازي است كه متأسفانه خيلي ساده از آن مي گذرند! بديهي است هرچه توان مالي شهرداريها بالاتر باشد خدمات بيشتر و مطلبوتري مي توانند به شهر و شهروندان ارائه دهند.

شهروندان گرامي اگر خواهان خدمت هستيم بايد بهاي آن را بپردازيم و بهاي خدمات شهرداري پرداخت به موقع عوارض است كه نهايتاً در همين شهر و براي خود شهر وندان هزينه ميگردد.

به اميد آن روز كه شهروندان گرامي با اعتماد به خادمان خود در شهرداري جايگاه شايسته اي را در سبد هزينه ساليانه خود به عوارض شهرداري اختصاص دهند و پرداخت آن را جزئي از هزينه هاي اجتناب ناپذير خود قلمداد كنند .

بنابر اين شايسته ترين و زيباترين اقدامي كه ميتواند منجر به استحكام و تقويت روابط بين شهرداري و مردم گردد شناخت حقوق اين دو نسبت به يكديگر و رعايت اين حقوق از جانب هر دو طرف است.

گروه: معاونت مالی و اقتصادی
نویسنده خبر: مدیر سایت
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها