پنجشنبه, مهر 10, 1393
اخبار
تاریخ: 1391/05/28 نظرات: 0 نظر نمایش: 524 مرتبه تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)
گزارش خبری- ساماندهی ایستگاه های تاکسی دراهواز

گزارش خبری- ساماندهی ایستگاه های تاکسی دراهواز

       موضوع تاکسی‌رانی و حمل و نقل عمومي‌که مردم به طور روزانه در شهرها با آن سروکار دارند، به پیشانی خدمت گزاری شهرداری ها تبدیل شده است. استفاده از تاکسی به خصوص در کلان شهرها روند رو به رشدی داشته و این باعث شده که با توجه به حجم انبوه مسافران‌، مسئولان شهری در راستای توسعه هرچه بیشتر ناوگان و نوسازی آن برنامه ریزی جدی داشته باشند .

معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری اهواز گفت :با توجه به اینکه درصد بالایی از جابه‌جایی روزانه مردم از طریق تاکسی صورت مي‌گیرد، این امر مي‌تواند فرصت بسیار خوبی برای انتقال پیام‌های سازنده به مسافران باشد. مسعود یزدی افزود: امروز تاکسی مي‌تواند به عنوان رسانه وارد عمل شود و با برقراری ارتباط موثر با مسافران این رسالت را به خوبی عملی کند.
وی با اشاره به نقش پر اهمیت تاکسی در شهر و سهم قابل توجه آن در حمل و نقل عمومي ‌درون شهری گفت: امروزه نقش رانندگان تاکسی در موضوعات شهری، مسائل اجتماعی، اقتصادی و رفاه و آسایش مردم به خوبی مشهود است و هر چقدر این مجموعه پویا باشد، مي‌توان انتظار خدمات رسانی بهتری را در شهر داشت.
وی اظهار داشت: امروز قضاوت مردم از کیفیت خدمات شهري از اینجا آغاز مي‌شود و اگر میزان دسترسی مردم به این خدمات راحت باشد، به طور قطع مي‌توان قضاوت مثبت و رضایت مندی شهروندان را از شهرداری شاهد بود.
یزدی تاکسی‌رانان را نبض جامعه دانست و گفت: رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای آنان مي‌تواند خدمات را ارتقا و رضایت مندی شهروندان را افزایش دهد.

افزایش وتقویت ناوگان تاکسیرانی

 

در کنار اتوبوس های درون شهری، تاکسی ها نیز با استقبال از سوی شهروندان مواجه هستندکه البته می توان گفت تعداد تاکسی های موجود در سطح شهر، پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز، در سال گذشته تدابیر خوبی برای افزایش تعداد تاکسی های درون شهری اندیشیده شد و با پیگیری ها و توافقات صورت گرفته، 2500 دستگاه تاکسی به شهر اهواز اختصاص یافت که با ارائه تسهیلات بانکی، تلاش شد شهروندان نسبت به خرید تاکسی بیشتر ترغیب شوند .موسی ممبینی گفت : درسال 90 در راستای نوسازی سیستم حمل ونقل تاکسیرانی، بیش از 1300 دستگاه تاکسی زرد خورشیدی وارد ناوگان شد. که فعال است ازاین تعداد 60 درصد جایگزین تاکسی های فرسوده و مابقی آن نیز به صورت افزایشی وارد ناوگان شد. وی اظهار داشت :که درحال حاضر 4035 دستگاه تاکسی زرد خورشیدی درسطح شهرفعال است که نسبت به سال 89 وسال های قبل از آن افزایش 100 درصدی را نشان می دهد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد که درحال حاضر 248 دستگاه تاکسی بی سیم ،82 دستگاه تاکسی راه آهن ، 141 دستگاه تاکسی فرودگاه ، 27 دستگاه تاکسی ترمینال خلیج فارس و3537 دستگاه تاکسی درخطوط فعال هستند.

مبینی در ادامه افزود : با توجه به حضور مسافربران شخصی درسطح شهر اهواز، سازمان تاکسیرانی اقدام به شناسنامه دار کردن تعداد زیادی از این خودروها نموده و رقم موجود تاکسی ویژه را در سطح شهر اهواز به 8640 دستگاه رسانده است که این رقم افزایش 35 درصدی را نسبت به سال 89 نشان می دهد. وی گفت بیش از 333 آژانس اتومیبل کرایه دار درسطح شهر اهواز ساماندهی شده ودارای شناسنامه وپرونده درسازمان می باشند که نسبت به سالهای قبل 55 درصد افزایش را نشان می دهد.

كمبود تاكسي دلیل افزايش مسافربرهاي شخصي

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداری اهواز گفت: كمبود تاكسي، از دلايل افزايش مسافربرهاي شخصي در سطح شهر اهواز است و اميدواريم هرچه زودتر تاكسي‌هاي جديد به شهر اهواز اختصاص يابد. موسي ممبيني افزود. در حال حاضر مهمترين مشكلي كه در ناوگان تاکسیرانی اهواز وجود دارد، كمبود تاكسي است. علیرغم اينكه متقاضي براي دريافت تاكسي در شهر اهواز وجود دارد و شهرداري نيز تسهيلاتي را در اين زمينه ارائه مي‌دهد، اما به دليل ناهماهنگي‌هاي موجود در خارج از استان، تاكسي‌ها براي واگذاري به استان‌ها با مشکلاتی همراه است .وي تصریح کرد: با پيگيري‌هاي انجام شده قرار بر اين شد كه پس از ماه رمضان، سايت ويژه ثبت نام متقاضيان دريافت تاكسي دوباره فعال شود. همچنين براي رفع كمبود موجود در برخي مسيرها، آن دسته از مسافربرهاي شخصي كه داراي شرايط لازم هستند و صلاحيت آنها مورد تاييد واقع شود، مي‌توانند با مراجعه به سازمان تاكسيراني و دريافت كد، در سطح شهر فعاليت كنند.

ممبيني گفت: مسافربرهاي شخصي كه از سازمان تاكسيراني كد دريافت مي‌كنند متعهد مي‌شوند كه پس از ورود تاكسي‌هاي جديد به اهواز، خودروي شخصي خود را به تاكسي تبديل كنند و سازمان تاكسيراني نيز تسهيلاتي در اين زمينه ارائه مي‌دهد. همچنين اين مسافربرها بايد برابر با آيين‌نامه و ضوابط، نسبت به نصب علائم اقدام كنند.

مديرعامل سازمان تاكسيراني اهواز خاطرنشان كرد: مسافربرهاي شخصي بدون داشتن كد و علائم ويژه، مجاز به ورود به ايستگاه‌هاي تاكسيراني نيستند.موضوع ساماندهي ايستگاه‌هاي تاكسي موجود در سطح شهر نيز در دستور كار قرار گرفته و اكنون مسقف كردن اين ايستگاه‌ها در حال انجام است؛ در اين زمينه به‌زودي ايستگاه‌هاي موجود در مركز شهر، ايستگاه تاكسي ميدان شهيد بندر (چهارشير)، ميدان شهدا و برخي مسيرهاي حاشيه‌اي شهر ساماندهي مي‌شوند.

وي ادامه داد: ايستگاه‌هاي مخصوص تاكسي در اتوبان خليج فارس و ايستگاه ميدان شهيد بندربه سمت كيانپارس طراحي شده و آماده واگذاي به پيمانكار است. همچنين براي جلوگيري ازايجاد تنش ميان رانندگان در ايستگاه‌هاي تاكسي، نيروهاي خط‌بان در ايستگاه‌ها حضورخواهند داشت و بر نحوه فعاليت راننده‌ها نظارت مي‌كنند.

 

اقدامات انجام  شده توسط سازمان تاکسیرانی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهوازدرخصوص فعالیت ها و پروژه های انجام شده درسطح شهر به این موارد اشاره کرد:ساماندهی پیک موتوری سطح شهر ،ساماندهی آژانسها و سرویس مدارس سطح شهر، ساماندهی و صدور مجوزات تاکسی ویژه مجتمع های تجاری بالای یکصد واحد و یدک کش های سطح شهر ، ساماندهی دفاتر حمل بار و بنکداران سطح شهر ، ساماندهی تاکسی بیسیم ، ساماندهی آمبولانسها  (جهت جابجایی اجساد ،  معلولین و جانبازان ) ، ساماندهی ایستگاه خودروهای عمومی  تاکسی و شخصی ویژه ، دوچرخه سواری ، تاکسی بیسیم ها ، کارت پارک ( پارکبان ) وتبلیغات بر روی خودروها را از دیگر اقدامات سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز بر شمرد.

مزایای ساماندهی ایستگاه های تاکسی ، شخصی ویژه و خطوط سطح شهر  

موسی ممبینی طراحی و ساخت ایستگاه های مرکزی شهر و نقاط حاشیه حد فاصل چهار راهها و میادین، از جمله سایبان ،صندلی ،محل استراحت ،آب سردکن و تاکسی نوش رااز مواردی اعلام کرد که جهت رفاه رانندگان و مسافران احداث شده است .

وی گفت:جلوگیری از تردد خودروهای غیر مجاز و خاطی جهت امنیت اجتماعی، جانی و مالی شهروندان،تشکیل پرونده و نظارت بر پرونده رانندگان به صورت الکترونیک در طول سال ، پرداخت کرایه از طریق کارت های اعتباری در جهت تثبیت نرخ های کرایه به صورت واقعی،تهیه کارت های رفاهی خرید از (فروشگاههای مواد خوراکی ، پوشاک ، لوازم خانگی و استخر ، سینما ، امکانات ورزشی و ...... ) که دارای تخفیف های 20 الی 50 درصد است. همچنین بیمه تامین اجتماعی رانندگان به صورت گروهی و بیمه بدنه و شخص ثالث با تخفیف و اقساط 6ماهه از موارد رفاهی ایجاد شده برای رانندگان می باشد.

 

 

 

ساماندهی سرویس مدارس سطح شهر اهواز :

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت :سرویس حمل و نقل دانش آموزان مدارس یکی از خدمات مهم و حساس در حمل و نقل درون شهری است ، که سالهای اخیر مورد بی توجهی و کم لطفی مسئولین در سطوح مختلف قانون گذاری تا اجرا یی قرار گرفت .به نحوی که در نوع و کیفیت وظایف ارگانهای تاثیر گذار هیچگونه وحدت نظر و شفافیتی به چشم نمی خورد . از سوی دیگر ضرورت امر و تقاضاهای زیاد در این بخش حضور افراد غیر مسئولی را به دنبال داشت که نتیجه آن در برخی موارد تخلفات تاسف باری را دامن می زد. ممبینی درادامه افزود : دراین راستا درسال 90 با هماهنگی های به عمل آمده بیش از 36 پروانه بهره برداری برای شرکت های دارای مجوز حمل ونقل صادر شد .

اجرای طرح ساماندهی پیک موتوری سطح شهر اهواز :

   براساس مقررات جاری حمل و نقل بار و مسافر درون شهری  که به شهرداری ها (سازمان تاکسیرانی ) محول شده است که ساماندهی پیک موتوری سطح شهر اهواز پس از انجام کلیه مراحل مطالعاتی، قانونی و اداری به شرکت ارس کارون خوزستان جهت ساماندهی واگذار  شد.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: بزرگترین و مهمترین مزایای این طرح تسهیل در امر مراسلات و جابجایی و بالا بردن ضریب امنیتی بار و مسافراست و موجب کاهش هزینه های شهروندان ،ایجاد اشتغال پایدار و... می شود .وی افزود: درسال 90 تعداد 28 پروانه دراین خصوص صادر گردیده که نسبت به سالهای قبل که تعداد 10پروانه بوده ،افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

 

اجرای طرح ساماندهی خودروهای حمل بار سطح شهر اهواز

 

در صورت لزوم تمامی خودروهای حمل بار پس از فراخوان می بایست با مراجعه به دفترشرکت و پس از تشکیل پرونده و کدگذاری و نیز استقرار در محل های ایستگاههای (پارکینگ)تعیین شده که با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز ، فرماندهی راهنمایی و رانندگی ، فرماندهی نیروی انتظامی ، اداره اماکن و دیگر ادارات ذی صلاح شهرستان مشخص خواهد شد به تمامی نقاط درون و برون شهری سرویس دهی نمایند . لازم بذکر است این شرکت متعهد می شود پس از اجرایی شدن احداث ایستگاهها به صورت تلفن بار تسهیلاتی نیز جهت رفاه رانندگان و شهروندان ارائه دهد ، که می توان به این مواردی شامل:(امنیت کامل حمل بار شهروند توسط تاکسی بار ، نظارت مستقیم بر قیمت حمل بار و نظارت مستقیم بر مصرف بنزین با توجه به شرایط کنونی کشور ، زیباسازی ناوگان حمل بار،حذف آلودگی صوتی محیطی ، ارائه لوازم خودرو ، امکانات رفاهی، فرهنگی،ورزشی ، بیمه ای (ثالث و بدنه)تامین اجتماعی و بیمه نمودن بار و استفاده از نیروهای متخصص در جابجایی بار و استفاده از لباس های فرم ، برچسب های شرکت و سازمان ، کارت شناسایی عمومی و شخصی و نصب GPS و غیره اشاره کرد. لذا با توجه به اینکه تمامی امور مربوط به ساماندهی در اجرای اصل 44 قانون اساسی به شرکت فوق الاشاره محول شده و پس از هماهنگی و مشورت کامل با کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک و طی مراحل مطالعاتی ، مبالغ مصوبه می بایست از مراجعه کنندگان اخذ گردد .

 

 

 

کد: 2006
گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
 
تصاویر مرتبط
  • گزارش خبری- ساماندهی ایستگاه های تاکسی دراهواز
  • گزارش خبری- ساماندهی ایستگاه های تاکسی دراهواز

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
گروه های خبری


معاونت ها


شهرداری مناطق


سازمان ها



سایر