Menu

اخبار

مهمترین خبرها

گزارش تصویری نصب عرشه اصلی  تقاطع چندسطحی شهید بندر
01 خرداد 1396 11:39:00
  پس از نصب سگمنت های عملیات نصب عرشه اصلی تقاطع چندسطحی شهید بندر به همت مجریان پروژه مذکورآغاز و در حال انجام است و بزودی مابقی قطعات، نصب شده و عملیات تکمیلی پس از آن آغاز می شود
سیدخلف موسوی اعلام کرد: عزم جدی شهرداری اهواز جهت ساماندهی ضایعات ساختمانی
26 اردیبهشت 1396 15:21:00
  نشست بررسی موضوع جمع آوری نخاله های ساختمانی در شهر اهواز با حضور شهردار اهواز، مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، مدیرکل اداره محیط زیست خوزستان و معاونین و مدیران مناطق شهرداری اهواز برگزار شد. در این دیدار&nb...
تقدیر رییس دادگاه انقلاب و شهردار اهواز از کمیسیون ماده 77
24 اردیبهشت 1396 14:36:00
  رییس دادگاه انقلاب و شهردار اهواز با پرسنل دبیرخانه کمیسیون ماده 77 دیدار کردند. به گزارش سایت شهرداری، ریاست دادگاه انقلاب اهواز و عضو کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری و سید خلف موسوی شهردار  اهواز  ضمن د...
آغاز طرح ساماندهی بازارچه کوی ملت
24 اردیبهشت 1396 14:03:00
عملیات بهسازی و ساماندهی بازارچه فاز 4 کوی ملت در منطقه سه در دستور کاری معاونت خدمات شهری منطقه قرار گرفت .
کسب کاپ اخلاق و مقام چهارمی تیم تنیس روی میز کارکنان شهرداری اهواز
23 اردیبهشت 1396 13:10:00
تیم تنیس روی میز کارکنان شهرداری اهواز با شرکت در هفتمین دوره رقابتهای کارکنان شهرداری های کلانشهرها در رشته تنیس روی میز موفق به کسب مقام چهارم و کاپ اخلاق شد. به گزارش سایت شهرداری اهواز ، تلاش تیم تنیس روی میز شهرد...
درمانگاه شبانه روزی شهرداری اهواز افتتاح شد
20 اردیبهشت 1396 12:19:00
    مراسم افتتاحیه ی درمانگاه تجهیز شده و بازسازی شده شبانه روزی شهرداری اهواز با حضور شهردار اهواز، فرمانده نیروی انتظامی مرکز استان و معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد. در این مراسم، سید خلف موسوی ضمن ...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 4795
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها