Menu

اخبار

مهمترین خبرها

دستفروشان هسته مرکزی شهر کار خود را از سر گرفتند
08 اسفند 1395 10:07:00
دستفرشان هسته مرکزی شهر اهواز از هفته گذشته  کار خود را در مکانی مشخص آغاز کردند. به گزارش روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز علیرضا حلاج دزفولی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان این که دستفرو...
سیدخلف موسوی: در آستانه ی نوروز اهواز باید متحول شود
07 اسفند 1395 11:42:00
جلسه ی کمیته درآمدی شهرداری اهواز به ریاست سیدخلف موسوی و با حضور معاونین و مدیران مناطق و سازمانهای شهرداری تشکیل شد. در ابتدای این جلسه شهردار اهواز با تقدیر از مناطق درآمدزا بر لزوم توجه ویژه مناطق به   &nb...
تودیع و معارفه ی مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز و حومه
04 اسفند 1395 12:17:00
هاشمی زاده اعلام کرد: عزم مدیران خوزستان جهت تکمیل متروی اهواز
تاکید شهردار اهواز بر آماده سازی چهره شهر در آستانه عید نوروز
04 اسفند 1395 11:19:00
جلسه شورای معاونین شهرداری اهواز با حضور شهردار و معاونین برگزار شد. در این جلسه سید خلف موسوی با اشاره به اینکه کلیه حسابهای شهرداری تا 30 اسفند باید بسته شود گفت: ضروری است که مدیران این موضوع را پیگیری کنند. وی همچن...
تکمیل فاز اول پارک محله ای آل صافی
04 اسفند 1395 11:19:00
شهردار اهواز به همراه صالحپور عضو شورای اسلامی شهر از پارک محله ای آل صافی بازدید کرد. در حاشیه ی این بازدید سیدخلف موسوی به معرفی پروژه پارک آل صافی پرداخت و گفت: در راستای اقدامات متعدد انجام شده جهت رسیدگی به مناطق م...
طرح جامع اهواز تصویب شد-  ملاشیه وخبینه به محدوده شهری اهواز اضافه شدند
03 اسفند 1395 10:36:00
 طرح جامع عمران و توسعه شهر اهواز در شورای برنامه ریزی خوزستان به تصویب رسید و چهار منطقه به شهر الحاق شدند. شورای برنامه ریزی خوزستان دوشنبه طرح جامع عمران و توسعه شهر اهواز را پس از بررسی به تصویب رساند که براساس...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 4265
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها