Menu

اخبار

مهمترین خبرها

پروژه آسفالت معابر منطقه شش اهواز همچنان فعال است
02 آبان 1396 09:23:00
عملیات بهسازی و آسفالت خیابانها و معابر منطقه شش شهرداری اهواز شتاب بیشتری یافت. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، سید صاحب موسوی مدیر منطقه با بیان خبر فوق گفت : در ادامه تکمیل و ارتقاء خدمات عمرانی و بهبود و بهسا...
شهردار اهواز: بارندگی شرایط در کوی رمضان اهواز را خطرناک تر می کند
01 آبان 1396 15:50:00
 منصور کتانباف ظهر امروز در ستاد بحران خوزستان در خصوص واقع ریزش کوه در کوی رمضان اهواز اظهار کرد: بعد از اطلاع رسانی همکاران من در منطقه هفت، سازمان آتش نشانی و معاون خدمات شهری در صحنه حضور پیدا کرده و اقدامات لاز...
شهردار اهواز تاکید کرد: برای رفع مشکل خیابان خالدی تمامی سازمانها باید به صورت ضرب العجل با هم همکاری کنند
01 آبان 1396 15:21:00
   صبح امروز دومین نشست  کتانباف شهردار اهواز و  فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آبفا اهواز و مجموعه ای از مدیران دو دستگاه در محل دفتر مدیرعامل آبفا برگزار شد. به گزارش سایت شهرداری، شهردار اهواز در ابتدا...
توضیحات شهرداری در خصوص حادثه ی دیروز ریزش کوه
01 آبان 1396 11:51:00
ارسلان شهنی مدیر منطقه هفت شهرداری اهواز در گفتگویی جزییات حادثه ی دیروز ریزش کوه در خیابان 4 خالدی را تشریح کرد. مدیر منطقه هفت ضمن عرض تسلیت به خانواده های بازماندگان  حادثه اظهار داشت: به لحاظ قانونی طبق مصوبه س...
جدیدترین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص حادثه ریزش کوه از زبان شهردار اهواز
01 آبان 1396 11:17:00
  منصور کتانباف شهردار اهواز به همراه معاونین و تنی چند از مدیران شهرداری و رییس و اعضای شورای شهر از کوی منبع آب و محل حادثه ریزش کوه بازدید و ضمن دیدار با خانواده های آسیب دیدگان با آنها همدردی کردند. در این بازد...
نشست مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شهردار اهواز
01 آبان 1396 11:02:00
  مهندس بيژن عالي پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و مهندس منصور کتانباف شهردار اهواز در نشستی، راه های افزایش تعامل دوطرف برای حل مشکلات شهر اهواز را بررسی کردند.   به گزارش روابط عمومي شرکت ملی مناط...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 5778
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها