Menu

اخبار

مهمترین خبرها

پیام سید خلف موسوی شهردار اهواز به مناسبت فرارسیدن روز قدس
31 خرداد 1396 22:38:00
انقلاب شكوهمند اسلامي ملت برومند ايران، خورشيد اميد را در دل مستضعفان جهان زنده كرد و پايه هاي ظلم و ستم را به لرزه درآورد. بي ترديد، حمايت از فلسطين مظلوم يكي از آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي و همواره مورد تاكيد امام را...
ابراز همدردی شهردار اهواز با خانواده بروایه
27 خرداد 1396 14:24:00
    صبح امروز شهردار اهواز به همره دادستان، معاونین نیروی انتظامی، مدیرعامل سازمان آبفاو جمعی از مسئولان منطقه  با خانواده کودک فوت شده اهوازی که در کانال فاضلاب سقوط کرده بود، دیدار کردند. به گزارش سایت ...
آگهی مزایده عمومی  10 پارکینگ در سطح شهر اهواز منتشر شد
27 خرداد 1396 12:07:00
سازمان پایانه‌ها شهرداری اهواز در نظر دارد. حسب بند یک صورت جلسه هیئت مدیره سازمان مورخ 20/1/96 نسبت به واگذاری موضوع زیر به صورت اجاره اقدام نماید ردیف ...
شهرداری ادعای شرکت آبفای اهواز را تکذیب کرد
26 خرداد 1396 17:51:00
   پس از انتشار خبری از سوی شرکت آب و فاضلاب اهواز در فضای مجازی مبنی بر سقوط کودک اهوازی در کانال فاضلاب و نسبت دادن این ضعف خدماتی از سوی شرکت نامبرده به شهرداری اهواز به اطلاع کلیه شهروندان عزیز می رساند: ...
 ارتقای سطح خدمت رسانی به شهروندان در فصل گرم تابستان
24 خرداد 1396 17:18:00
در راستای ارتقای سطح خدمت رسانی به شهروندان در فصل گرم تابستان، سیستم های برودتی بیش از 60 دستگاه کولرهای گازی در پایانه های مسافربری پنجگانه مورد بازبینی و سرویس قرار گرفت،  به نقل از روابط عمومی سازمان پایانه های...
پیام شهردار اهواز در پی حادثه خونین تروریستی در تهران
18 خرداد 1396 17:45:00
شهردار اهواز طی پیامی ضمن تسلیت واقعه خونین مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره)، این جنایت خونبار را به شدت محکوم کرد.

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 5006
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها