Menu

اخبار

مهمترین خبرها

شهردار اهواز: علیرغم رکود اقتصادی، شهرداری اهواز گام های مهمی در توسعه شهر برداشته است
09 خرداد 1395 14:38:00
شهردار اهواز بر لزوم استفاده از نرم افزارهای واسط برای تجمیع آمار و اطلاعات سیستم های بزرگ نظیر شهرسازی و نوسازی با امور مالی و درآمدی جهت کاهش تخلفات و مبارزه با فساد اداری تاکید کرد. سید خلف موسوی با اعلام این خبر در ...
شهردار اهواز مدیر ارشد ارتباط گستر استان شد
09 خرداد 1395 14:07:00
به گزارش سایت شهرداری اهواز سید خلف موسوی شهردار اهواز در اختتامیه سومین جشنواره سلام که به همت استانداری خوزستان برگزار می گردد، مدیر ارشد ارتباط گستر استان شد. در متن لوح تقدیر شهردار اهواز چنین آمده است: بی تردید ار...
 رتبه برتر خلاقیت و نوآوری به روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز رسید
09 خرداد 1395 13:02:00
روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز در سومین دوره جشنواره سلام حائز رتبه برتر در خلاقیت و نوآوری شد به گزارش سایت شهرداری اهواز در اختتامیه سومین جشنواره سلام که  هرساله توسط استانداری خوزستان و ویژه روابط ع...
تاکید شهردار اهواز بر اتمام پروژه زیرگذر شریعتی در موعد مقرر
08 خرداد 1395 13:34:00
    موسوی شهردار اهواز به همراه علاسوند رییس شورای شهر، سلحشور رییس کمیسیون عمرانی شورا، باورساد از اعضای شورا و صفری معاون فنی و عمرانی شهرداری از روند اجرایی پروژه زیرگذر شریعتی بازدید نموده و در جریان آخرین ...
احداث چهار پارک بزرگ در کلانشهر اهواز
05 خرداد 1395 09:11:00
روح الله فخرالدین مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز از کاشت درختان مثمر و میوه دهنده در سطح کلانشهر اهواز خبر داد.
معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در اعیاد شعبانیه درخشید
05 خرداد 1395 09:10:00
معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز در ماه شعبان که همزمان با ولادتهای فرخنده ای بود برنامه های فرهنگی و ورزشی مختلفی را درشهر اهواز برگزار نمود.

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 2595
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها