Menu

اخبار

مهمترین خبرها

رییس کل دادگستری خوزستان در مراسم افتتاح نخستین سردخانه عمومی کلانشهر اهواز: از شهردار مردمی و محبوب اهواز قدردانی میکنم
29 مرداد 1396 12:59:00
    مراسم افتتاح نخستین سردخانه ی عمومی کلانشهر اهواز با حضور دکتر افشارنیا رییس کل دادگستری استان خوزستان، سیدخلف موسوی شهردار اهواز، حسینی پویا دادستان شهرستان اهواز، حسینی مدیرکل پزشکی قانونی استان خوزستان، ...
بازسازی سیستم روشنایی آیلند وسط میدان دانشگاه تا پل پنجم
28 مرداد 1396 13:16:00
بمنظور ایجاد روشنایی مناسب در سطح منطقه معاونت خدمات شهری منطقه چهار اقدام به تعمیر سیستم روشنایی میدان دانشگاه کرد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه چهار: در راستای ارائه خدمات رسانی مطلوب و همچنین زیبایی چهره بصری ش...
کتاب سبز شهرداری اهواز منتشر شد
28 مرداد 1396 09:31:00
    به گزارش سایت شهرداری اهواز پس از گذشت بیش از یازده سال از چاپ آخرین کتاب « ضوابط، مقررات و عوارض شهرسازی» با هدف ارتقا اطلاعات و آگاهی شهروندان گرامی، مهندسین و کارشناسان مسائل شهری و همچنین کا...
افزایش کولرهای گازی در پایانه های مسافربری به علت شدت گرما
26 مرداد 1396 22:59:00
      به گزارش روابط عمومی سازمان پایانه های شهرداری اهواز مدیر عامل سازمان  عباس نواصری از افزایش کولرهای گازی در ترمینالهای مسافربری خبر داد و گفت: ما به خوبی درک میکنیم که در گرمای طاقت فرسای تابس...
با حضور استاندار خوزستان و شهردار اهواز صورت گرفت: بهره برداري از پروژه بهسازي خيابان انوشه اهواز
25 مرداد 1396 00:09:00
   طرح بهسازي خيابان انوشه منطقه لشگرآباد اهواز توسط شهرداري اهواز با حضور استاندار خوزستان به بهره برداري رسيد. سيد خلف موسوي شهردار اهواز در ابتداي اين مراسم با اشاره به اهميت تقويت اقتصاد درونزا در شهر خاطر...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 5366
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها