Menu

اخبار

مهمترین خبرها

جشنهای رسول مهربانی به مناسبت مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام
03 اردیبهشت 1396 14:37:00
  به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) جشنهایی باعنوان رسول مهربانی از سوی معاونت های اموراجتماعی وفرهنگی مناطق هشتگانه برگزار می شود. به گزارش سایت شهرداری اهواز ، معاونت های اموراجتماعی وفرهنگی در مناطق هشتگانه به مناس...
فعالیتهای شهرداری اهواز به مناسبت هفته سلامت
03 اردیبهشت 1396 12:12:00
     شهرداری اهواز همزمان با آغاز هفته سلامت تبلیغات محیطی خود را در سطح شهر اهواز آغاز کرده و با درج پیامهای سلامتی، تلاش می کند ضمن اهمیت دادن به این موضوع ، شهروندان را به توجه در این زمینه ترغیب کرده و...
در راستای همکاری در برگزاری نمایشگاه آموزش و صنایع وابسته صورت گرفت: تقدیر از مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز
03 اردیبهشت 1396 11:09:00
   مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز به دلیل همکاری در برگزاری نخستین نمایشگاه «آموزش و صنایع وابسته» که به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز برگزار شد  ،از س...
اقدامات شهرداری اهواز در مناطق محروم
03 اردیبهشت 1396 10:56:00
  سیدخلف موسوی در گزارشی به مردم اهواز اقدامات شهرداری در مناطق محروم را تشریح کرد.
احداث تقاطع چندسطحی شهید بندر طبق زمانبندی پیش می رود
02 اردیبهشت 1396 14:44:00
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در گزارشی آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیر همسطح شهید بندر را تشریح کرد. محمد صفری با اعلام اولویت پروژه اظهار داشت: با توجه به هماهنگی های صورت پذیرفته و مرتفع شدن بخش عمده ای از مسیر ترافیک...
آغاز طرح مطالعاتی جانمایی و طراحی تپه تفریحی پارک شهروند در منطقه سه
29 فروردین 1396 08:26:00
  مدیر منطقه سه اهواز از آغاز طرح مطالعاتی به منظور جانمایی و احداث تپه تفریحی در پارک شهروند خبرداد . به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه سه ، علیرضا عالیپور مدیر منطقه ضمن اعلام این خبر ادامه داد و گفت :استفاده ا...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 4553
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها