Menu

اخبار

مهمترین خبرها

سید خلف موسوی: یکی از رویکردهای شهرداری اهواز، خدمات رسانی به مناطق کم برخوردار است
07 اردیبهشت 1395 10:21:00
سیدخلف موسوی به همراه حجه الاسلام شیخ کاظم سواری عضو شورای شهر، فکوریان مدیر منطقه چهار و صفری معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز از روند اجرایی زیرسازی،آسفالت و بهسازی کانالهای روباز در محله خبینه واقع در منطقه چهار بازدی...
شهردار اهواز در بازدید از آخرین مراحل اجرایی پل جواد الائمه: پروژه های ماندگار، کام شهروندان اهوازی را شیرین خواهد کرد
06 اردیبهشت 1395 13:55:00
سیدخلف موسوی شهردار اهواز به همراه جمشید سلحشور رئیس کمیسیون عمران،معماری و شهرسازی و هوشنگ شیرمردی رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر اهواز،صفری معاون فنی و عمرانی و مدیران مناطق یک و هشت شهرداری از آخرین مراحل...
ملاقات عمومی شهردار اهواز با ساکنان کوی مدرس
06 اردیبهشت 1395 10:30:00
شهردار اهواز به همراه ناصری عضو شورای اسلامی شهر، معاون خدمات شهری، مدیر منطقه هشت و مدیران عامل سازمانهای زیباسازی،پارکها و آرامستان ها از منطقه ی کوی مدرس بازدید و در جلسه ای با حضور متعمدین و اهالی منطقه، دستور پیگیری...
شهردار اهواز در جلسه شوراي معاونين و مديران مناطق: سالم سازي سيستم شهرداري جدي گرفته شود
05 اردیبهشت 1395 13:38:00
سيد خلف موسوي با اشاره به شعار سال اعلام شده توسط مقام معظم رهبري گفت: اقتصاد مقاومتي راهبرد اساسي كشور در همه سال هاست چرا كه استقلال كشور با عملياتي شدن اين راهبرد، محقق خواهد شد.
برگزاری جشن شاد با حضور «خاله شادونه» در اهواز
05 اردیبهشت 1395 10:56:00
جشن شاد کودکانه غنچه های شهر با حضور «خاله شادونه» مجری برنامه های کودک و به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) در اهواز برگزار شد.
برپایی هفت ایستگاه سنجش سلامت در اهواز
04 اردیبهشت 1395 09:28:00
   مراسم افتتاحیه ایستگاههای سنجش سلامت و اولین فستیوال «من و دیابت» در جاده ساحلی اهواز برگزار شد.   به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز؛ مهدی مکارمی مدیرعامل سازمان فر...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 2451
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها