طراحی سایت
Menu

اخبار

مهمترین خبرها

پیام تسلیت شهردار اهواز همزمان با فرارسیدن  اولین سالگرد حادثه پلاسکو
29 دی 1396 09:00:00
  شهردار اهواز  با صدور پیام تسلیت به مناسبت اولین سالگرد شهادت تعدادی از آتش نشان ها( در تاریخ سی دیماه سال گذشته), حادثه مجتمع تجاری پلاسکو، با مردم و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد. وی بیان داشت؛ ق...
اجرای سامانه های ثبت تخلف سرعت غیر مجاز در سطح شهر
29 دی 1396 08:27:00
به گزارش سایت شهرداری اهواز و به نقل از معاون حمل و نقل و ترافیک با هدف افزایش ایمنی تردد در معابر شهری، این معاونت اقدام به اجرای 24 سامانه ثبت تخلف سرعت غیر مجاز جدید در سطح شهر کرده است.  لویمی گفت: کلیه اقدامات...
29 دی 1396 08:20:00
عمليات اجرايي احداث باند دوم مسير فولاد-کوي سيصد دستگاه با 30 درصد پيشرفت فيزيکي  توسط سازمان خدمات موتوري شهرداري اهواز در حال انجام است. به گزارش روابط عمومي  سازمان خدمات موتوري شهرداري اهواز، اين پروژه با ...
 ارتقا کیفیت محیط شهری با اجرای طرح خدمت رسانی ویژه به محلات شهر
28 دی 1396 15:59:00
  از ساعات اولیه بامداد امروز، نهمین هفته طرح هفتگی خدمت رسانی ویژه به محلات شهر اهواز اجرا شد.. کتانباف شهردار اهواز با اعلام این خبر گفت: نهمین هفته این طرح صبح امروز  در سطح محلات شهر آغاز شده است و طی آن ش...
عملیات آسفالت در 10 خیابان از فاز 1 پادادشهر در منطقه 8
28 دی 1396 12:22:00
خدامرادی مدیر منطقه هشت از عملیات آسفالت در 10 خیابان از فاز 1 پادادشهر در محدوده منطقه 8 خبر داد. وی گفت: مهمترین ویژگی‌ که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می‌کند و باعث رضایت شهروندان می شود آسفالت یکدست...
احداث باغ گیاه شناسی درمنطقه 5 شهرداری اهواز
28 دی 1396 09:27:00
باغ گیاه شناسی در منطقه 5 شهرداری اهواز در حال احداث است . به گزارش روابط عمومی مدیر منطقه 5 شهرداری اهواز گفت: به دستورشهردار اهواز و با هماهنگی سازمان پارکها وفضای سبز شهرداری اهواز و پس از پیگیری های مداوم، باغ گیا...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 6464
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

گروه: معاونت حمل و نقل و ترافیک
نویسنده خبر: م شکرالهی
تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها