Menu

اخبار

مهمترین خبرها

شهردار اهواز خبر داد: افتتاح روگذر جوادالائمه در آستانه عید سعید فطر
06 تیر 1395 14:50:00
   سید خلف موسوی شهردار اهواز طی بازدید از آخرین مراحل اجرایی پروژه روگذر جوادلائمه، افتتاح این طرح بزرگ عمرانی را در آستانه عید سعید فطر به شهروندان اهوازی وعده داد. شهردار اهواز را که در بازدید از پروژه جواد...
سیدخلف موسوی خبر داد: عزم شهرداری برای حمایت از ورزش همگانی
06 تیر 1395 14:47:00
      جلسه کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر اهواز با حضور سیدخلف موسوی شهردار ، سیدمهدی آلبوشوکه رئیس کمیسیون و هدایت ممبینی ، علی ناصری، سیدمحمد جواد رضوی ، مریم ابریشم کار و هوشنگ شیرمردی اعضای شورا برگزار ...
سیدخلف موسوی خبر داد: افتتاح زیرگذر شریعتی در هفته دولت سال جاری
06 تیر 1395 14:46:00
شهردار اهواز طی بازدیدی، آخرین وضعیت پروژه زیرگذر شریعتی و روگذر جواد الائمه را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد. در بازدید شهردار اهواز که با حضور حسینی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان همراه بود، بر جابجایی خطوط اصلی گاز از م...
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهوازخبر داد: کمیته نماسازی شهر اهواز تشکیل شد
06 تیر 1395 14:24:00
   نشست خبری معاون معماری،شهرسازی شهرداری اهواز با اصحاب رسانه برگزار شد و وی علاوه بر ارائه گزارش از فعالیتهای صورت گرفته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در ابتدای این جلسه شهباز زیلابی به فعالیتهای انجام شده د...
گرامیداشت لیالی قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) توسط شهرداری اهواز
05 تیر 1395 14:39:00
   همزمان با فرارسیدن ایام ضربت خوردن و شهادت امیر مومنان حضرت علی‌(ع) و گرامی‌داشت لیالی قدر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز اقداماتی را جهت گرامیداشت این ماه انجام داد. به گزارش روابط عم...
دومین سمپوزیوم استانی خوشنویسان قرآن کریم 13تیر برگزار می شود .
05 تیر 1395 11:11:00
  مهدی مکارمی، مدیر عامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز از برگزاری دومین سمپوزیوم استانی خوشنویسان قرآن کریم خبر داد و گفت: این سمپوزیوم با هدف اعتلای فرهنگ قرآنی و هنر خوشنویسی در بین شهروندان و ارتقاء فرهنگ ...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 2759
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها