Menu

اخبار

مهمترین خبرها

پيام نوروزي شهردار اهواز
30 اسفند 1395 13:32:00
"یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ،   یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ"
سیدخلف موسوی خطاب به معاونین خدمات شهری خواستار شد: میزبانی شایسته اهواز در تعطیلات نوروزی
29 اسفند 1395 15:08:00
    آخرین وضعیت شهر اهواز در حوزه ی خدمات شهری در آستانه ی ایام نوروز با حضور سیدخلف موسوی شهردار اهواز و مدیران خدمات شهری مناطق هشتگانه برگزار شد. سیدخلف موسوی با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بنیانگذار ...
در جلسه شورای اسلامی شهر اهواز مطرح شد: پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر
28 اسفند 1395 11:41:00
   با توجه به انتشار سوالات عضو شورای شهر اهواز از شهردار در فضای مجازی و با عنایت به این موضوع که سوالات ذکر شده در صحن شورا از شهردار پرسیده شده جهت تنویر افکار عمومی متن سوالات و پاسخ سید خلف موسوی شهردار اه...
شهردار اهواز:  با همت و تلاش استاندار خوزستان امور مربوط به خودروهای پلاک اروندی در اهواز نیز انجام می شود
25 اسفند 1395 09:18:00
 آیین رونمایی از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز و افتتاح نخستین مجتمع خدمات رفاهی خودروهای پلاک اروندی با حضور استاندار خوزستان، شهردار اهواز، ناصری و حجت الاسلام سواری از اعضای شورای اسلامی شهر و تنی چند ا...
آغاز ثبت نام پذیرش بدون آزمون مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز
25 اسفند 1395 08:24:00
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری اهواز، ثبت نام متقاضیان پذیرش بدون آزمون دوره های كارداني و کارشناسی مربوط به نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ از رو سه شنبه ۲۴ اسفند ماه آغاز و تا ۱۱ فروردین ۹۶ ادا...
ویژه برنامه های نوروزی شهرداری اهواز
23 اسفند 1395 09:29:00
معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز در ایام نوروز سال 1396 در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و هنری ، آموزش شهروندی ، اجتماعی و ورزشی برنامه های مختلفی را در دست اجرا دارد. به گزارش سایت شهرداری اهواز ،  معاو...

اخبار

دوشنبه 15 آبان 1391
تعداد بازدید: 4397
تعداد نظرات: 0

طبقه بندی راه های شهری

طبقه بندی راه های شهری

راه وخیابان : مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ،دوچرخه وپیاده احداث می شود. اگرراه از داخل –آبادانی ها عبور کند.به آن خیابان نیز اطلاق می شود،مگر درمورد راه هایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می گذرند (راه های شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آن ها معمول نیست.

راه شریانی : راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، اولویت با وسایل نقلیه موتوری است.برای رعایت این برتری واولویت ،عبور پیاده ها از عرض راه ، کنترل وتنظیم می شود.

خیابان محلی :خیابانی است که درطراحی وبهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه سوار وپیاده با اهمیت یکسان رعایت می شود .

هسته شهری : قطعه ای ازشهراست که هیچ راه شریانی ازداخل آن نمی گذرد.

راه های شریانی را می توان به راه های شریانی درجه 1 وراه های شریانی درجه 2 تقسیم نمود.

راه های شریانی درجه 1: راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود.برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری وهمچنین عبور پیاده ها از عرض راه ، تنظیم می شود. راه های شریانی درجه 1 ، ارتباط با شبکه راه های برون شهری را تامین می کنند . با اعمال درجات مختلفی درکنترل دسترسی ، راه های شریانی درجه 1 به آزاد راه ، بزرگراه وراه عبوری دسته بندی می شوند.

آزادراه: راهی است که درتمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده وجریان ترافیک درآن بدون وقفه (آزاد)است، یعنی وسایل نقلیه موتوری ، جزدر تصادف وراه بندها ، ناچاربه توقف نمی شوند.برای تامین چنین وضعیتی ، طراحی واحداث تقاطع هم سطح مجاز نیست ونحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.

بزرگراه: راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست ودرطول های قابل ملاحظه ای از آن می توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد .برای تامین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود وخروج وسایل نقلیه طراحی می شود.بزرگراه می تواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد. حداقل فاصله مجاز بین دو تقاطع هم سطح از یکدیگر درراه های شریانی از نوع بزرگراه ، 5/2 کیاومتر است.

راه عبوری :ادامه راه های برون شهری دو خطه دوطرفه درداخل شهرهای (معمولاً کوچک ومتوسط) یا روستاها است به شرط آن که عملکرد عبوری آن ها درداخل شهر یا روستا نیز حفظ شود. برای حفظ این عملکرد ، ورود وخروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم وطراحی می شود . درراه های عبوری نیز فاصله تقاطع های  هم سطح از یکدیگر حداقل 5/2 کیلومتر است.

2-راه شریانی درجه 2 :راهی است که درطراحی وبهره برداری از آن ، به جابجایی ودسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده ها از عرض خیابان کنترل می شود. راه های شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهری اند وشبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند.با توجه به موارد ذکر شده ، از نظر نحوه تعین مشخصات هندسی ، راه های شهری را می توان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:

- راه های شریانی درجه 1

- راه های شریانی درجه 2

- خیابان های محلی

علاوه بر سه گروه اصلی نام برده ، ازراه های زیرنیز به عنوان راه های خاص از معابر شهری می توان نام برد:

-راه های ویژه پیاده (پیاده روها)

-راه های ویژه دوچرخه (دوچرخه ها)

-راه های ویژه اتوبوس

 

 

 

 

تصاویر
  • طبقه بندی راه های شهری
  • طبقه بندی راه های شهری
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.

دسته‌بندی خبرها