اخبار
 انتشار: 19 بهمن 1391
   مشاهده: 983

  ویژگی های یک سفر خوب درون شهری

*توسعه شهرنشيني، گسترش فيزيكي شهرها وافزايش جمعيت نياز به جابجايي رابيشتر كرده است

*ارزاني، راحتي، سرعت وايمني چهار وي‍ژگي يك سفر خوبند

  اگر از بالای یک ساختمان مرتفع به پایین نگاه کنیم چه چیزی می بینیم ؟خیابان وکوچه هایی که مردم سوار ه و یا پیاده در آن ها حرکت می کنند. گروهی آرام و با طمانینه .به جز اشخاص کمی که ممکن است بی هدف در حال حرکت باشند ، تقریبا تمامی افراد ، چه سواره و چه پیاده ، باهدفی تردد می کنند. از محلی حرکت خود را آغاز کرده اند و به محلي مي روند. يك نفرممکن است به سر کار خود برود. دیگری ممکن است به اداره ای برای انجام کاری مراجعه کند. دیگری دانش آموزی است که به مدرسه می رود. پیرمردی عصا زنان به پارک می رود تا ساعتی آنجا اوقات فراغت خود را بگذراند. زنی بیمار است و به دکتر مراجعه می کند مردی برای خرید مایحتاج خود به بازار می رودو به همین گونه هر کس با انگیزه ای از خانه به بیرون آمده ، از وسیله ای ، چه عمومی و چه خصوصی ،برای رسیدن به مقصد استفاده می کند و پس از آن به خانه باز می گردد. اگر زمانی که شما مشغول نظاره خیابان هستید صبح بسیار زود باشد ، خیابان خلوت است اما با گذشت زمان افراد و وسایل نقلیه بیشتری به خیابان می آیند. ساعت 5/7 صبح اوج ترافیک است و پس از آن حدود ساعت 9 صبح دوباره کمی خلوت می شود . دلیل آنکه ساعت 7 تا 8 صبح خیابان شلوغ و پر ازدحام می شود این است که همه کسانی که می خواهند به سر کار بروند ویا به دبیرستان و دانشگاه بروند در همان ابتدای صبح باید از خانه بیرون بیا یند .

 

  جابجایی یک نیاز است

 

 معاون حمل ونقل وترافيك گفت:  هنگامی که وسایل نقلیه زیادی در خیابان تردد می کنند، به دلیل ازدحام بیش از حد و محدودیت فضای مسیر ها اختلالی در عبور و مرور پیش می آید که این امر خود به کندی حرکت وسایل نقلیه می انجامد.چنین پدیده ای را مردم اصطلاحآ ترافیک می گویند و از عوارض منفی آن یعنی سروصدا ، آلودگی هوا، تآخیر و اتلاف وقت و فرسایش اعصاب و روان می نالند. اما ترافیک به خودی خود چیزی زیان بخش و ملا لت آور نیست. يزدي افزود : ترافیک یعنی جابجایی انسان و کالا در شبکه معابر ، این امر یک ضرورت است و بدون جابجایی، در حال حاضر زندگی انسان امکان پذیر نیست. مردم برای رفع نیازهای خود مجبورند در شبکه معابر جابجا شوند. وي اظهار داشت :توسعه زندگی شهری و گسترش فیزیکی شهرها نیاز به جابجایی را بیشتر کرده است اما از بام تا شام و از گهواره تا گور نیاز به جابجایی داریم. از زمانی که آمبولانس برای وضع حمل کودکی ، مادر را به بیمارستان می برد تا زمانی  که همین کودک را پس از سپری کردن عمری برای خاک سپاری به گورستان شهر می برند ، ناگزیر مجبور به جابجایی است و به ناچار از وسایل نقلیه برای این جابجایی استفاده می کند. هر چه زندگی شهری ترمی شود نیاز به جابجایی بیشتر می گردد و هر چقدر شهرها گسترده تر می شود استفاده از وسایل نقلیه بیشتر ضرورت پیدا می کند. وي درادامه گفت: شما ممکن است برای خرید شیر یا میوه پیاده به مغازه سر کوچه مراجعه کنید، اما یقینآ برای رفتن به سینما یا محل کار و بسیاری نیازهای دیگرتان مجبورید از وسیله نقلیه کمک بگیرید . اما اگر همه بخواهند در یک زمان در خیابان تردد کنند و همه هم از وسیله نقلیه شخصی برای این کار استفاده کنند، آن وقت دیگر خیابان ها کشش جابجایی این همه وسیله نقلیه را نخواهند داشت و راه بندان ایجاد می شود. آنچه که مردم از آن گله مندند . عوارض منفی ترافيك است نه خود ترافيك واين عوارض منفي در زمانی پیش می آید که ما قواعد بازی را رعایت نکنیم و بی توجه به قوانین علمی به مقوله حمل و نقل و ترافیک نگاه کنیم.

چهار ویژگی یک سفر خوب

 

 مسئول آموزش ترافيك گفت: باتوجه به آنچه گفته شد آن چیزی که در قلمرو ترافیک به آن سفر گفته می شود ،حرکت از یک مبدآ به مقصد برای هدفی معین است . یک سفر ممکن است تماما با یک وسیله نقلیه یا با استفاده از چند وسیله نقلیه انجام شود . همچنین یک سفر ممکن است از چند پاره سفر تشکیل شده باشد شكرالهي افزود: سفرهای ما يا سواره است یا پیاده و یا آن گونه که اغلب اتفاق می افتد ، مخطلط . از خانه تا سر خیابان پیاده می رویم ،آنجا تا میدان تا سوار تاکسی می شویم . از میدان تا نزدیک محل کار احتمالا با اتوبوس واز آنجا محل کار دوباره پیاده می رویم. البته در بعضی از موارد هم ممکن است ما در منزل سوار وسیله نقلیه شخصی بشویم ودر پارکینگ اداره از آن پیاده شویم . دراین صورت از راحتی و سرعت بیشتر ی در طول سفر برخورداریم واین دو عامل یعنی راحتی و سرعت از انگیزه های استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای تردد در شهر است . گرچه ممکن است سفر با وسیله نقلیه شخصی با احتساب سرمایه ، استهلاک وسیله نقلیه ، هزینه نگهداری و سوخت به مراتب گران تر از سفر با وسیله نقلیه عمومی تمام شود. وي اظهارداشت: چهار ویژگی یک سفر خوب را کارشناسان حمل و نقل ارزانی، راحتی، سرعت و ایمنی تعریف کرده اند. اگر سیستم حمل و نقل و ترافیک یک شهر به گونه ای سامان یافته باشد که این چهار ویژگی را در سفر ها فراهم آورد، آن وقت می توان گفت ،این سیستم کارا ست. اما معمولا در بیشتر شهرهای جهان این چهار ویژگی در کنار هم قرار نمی گیرند. حمل و نقل عمومی ارزان است اما ممکن است راحت تر از وسیله نقلیه شخصی نباشد. وسیله شخصی سریع و راحت است ، اما ایمن و ارزان تر از حمل و نقل عمومی نیست.

 

تقدم حمل و نقل عمومی بر خصوصی

معاون حمل ونقل وترافيك گفت : در هر حال به دلیل آنکه حمل و نقل عمومی مورد استفاده اقشار پایین جامعه است ، در بیشتر جوامع برای آن اولویت خاصی در ترددها در نظر می گیرند و در عوض برای خودرو های شخصی محدودیت هایی را اعمال می کنند. ممنوعیت تردد در برخی یا قسمتی از نقاط شهر از جمله این محدودیت هاست. يزدي افزود: در بیشتر شهرهای بزرگ جهان عوارض نسبتآ زیادی برای استفاده کنندگان از وسیله نقلیه شخصی می گیرند وآن را در حمل و نقل عمومی هزینه می کنند. گاهی ممکن است محدودیت در تعداد سرنشینان باشد. بدین معنی که تردد خودروهای تک سرنشین در قسمتی از شهر و یا در مسیرهایی از شبکه ممنوع باشد، این امر خود نوعی تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی ويا ترغیب به استفاده مشترک از وسیله نقلیه شخصی است. نوعی دیگر از اولویت به حمل و نقل عمومی ، دادن حق تقدم عبور در تقاطع ها به وسایل نقلیه عمومی، به ویژه اتوبوس و تراموا، است . دراین روش چنانچه اتوبوسی به تقاطع برسد چراغ مسیر برایش سبز می شود. چنین حق تقدمی سرعت اتوبوس ها را در شبکه معابر افزایش داده ، حجم جابجایی با این وسیله را بالا می برد.

 

پیشنهادهایی برای کاهش سفرهای روزانه

معاون حمل ونقل وترافيك شهرداري اهواز گفت: از آنجا که انتقال اطلاعات ارزان تر از جابجایی انسان تمام می شود، استفاده از سیستم های اطلاع رسانی برای رساندن اطلاعات درست و به هنگام جهت کاهش شماری از سفرهای روزانه است که با هدف دریافت اطلاعات انجام می گیرد، خواهد انجامید. يزدي درادامه افزود: هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، مردم برای دریافت اطلاعات، خدمات بانکی، تقاضای استخدام، تحویل مدارک و برخی کارهای دیگر، از پست و نمابر استفاده می کنند و این روش مردم را از تردد در داخل شبکه معابر بی نیاز می کند. بسیاری از سفرهای ما برای خرید به منظور به دست آوردن قیمت و خرید از بورس آن کالاهاست. حال اگر توزيع مناسبي از كالا و خدمات در مناطق شهر انجام گرفته و قیمت ها تثبیت و در اختیار خریدار باشد، بخشی از سفرها نیز به این طریق کاسته خواهد شد. وي گفت: استفاده غیر هم زمان برای تردد در شهر یکی دیگر از اقداماتی است که به کاهش سفرهای روزانه می انجامد . می توان برای تعدادی از موسسات ساعت شروع و خاتمه کار را با دیگر موسسات با اختلاف یک ساعت در نظر گرفت ، تا همه کسانی که صبح از خانه بیرون می آیند، به طور هم زمان به این کار اقدام نکنند.

 

 

نویسنده خبر: م شکرالهی
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
جستجوی اخبار
دسته‌بندی خبرها