حمل و نقل و جابجائی کالا و مسافر، به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، همواره به عنوان شاخصی مطرح و بسیار مهم در برنامهریزیهای کلان هر جامعه، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.در همین راستا، مهندسین حمل و نقل نیز سعی بر آن داشتهاند تا از فناوری اطلاعات (IT )به عنوان راهکاری مناسب درجهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره جسته و مشکلات آن را به حداقل ممکن کاهش دهند.در سال های اخیر و در جوامع پیشرفته، مهندسین حمل و نقل همراه با متخصصین رشته های مخابرات و ارتباطات - الکترونیک - کامپیوتر و … با بهره جوئی از امکاناتی که امروزه به عنوان ره آوردهای IT شناخته می شوند، “سیستمهای هوشمند حمل و نقل یا ITS ” را به وجود آورده اند که زیرساختی مطلوب و مناسب جهت تحقق و دست یابی به اهداف تعیین شده زیر را فراهم آورده است.
- مدیریت و برنامه ریزی دقیق و کارآمد در حمل و نقل و ترافیک
- استفاده بهینه از منابع موجود
- کاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش
- کاهش مصرف انرژی و هزینه ها و اثرات نامطلوب زیست محیطی
- کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روان سازی جریان ترافیک و حمل و نقل وغيره
این اهداف همواره از مقاصد و مطلوبهای برنامه ریزان و متخصصین حمل و نقل و مهندسین ترافیک در استفاده از ITS برشمرده میشوند.
در همین راستا می توان به صورت دقیق تر، مهم ترین عملکردهای ITS را چنین برشمرد :
- مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روان سازی حرکت
- مدیریت و کنترل حوادث
- مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی
- مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض , هزینه پارکینگ , خرید و رزرواسیون بلیط و…
- مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
- مدیریت و ناوبری پیشرفته
- مدیریت حمل و نقل عمومی
- مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و غيره
روشن است که هر یک از موارد مذکور بدون بهره جوئی از رهآوردهای IT قابل دستیابی و انجام نبوده است.به طور مثال کنترل و برنامهریزی چراغهای راهنمائی در داخل شهرها به عنوان یک مسئله مهم از مقوله مدیریت و روان سازی و بهینه سازی جریان ترافیک، همواره مطرح می باشد که به صورت خلاصه نحوه عملکرد این سیستم را میتوان بدین گونه توصیف نمود که حجم و میزان تراکم خودروها توسط حس گرهای گوناگونی که در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شدهاند ، سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا به صورت wireless، به مراکز کنترل مرکزی ارسال میگردد و در آنجا بر اساس اصول مدیریت ترافیک و محاسبات فاز بندی چراغها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت، زمان بهینه توقف پشت چراغ و حرکت در شبکه معابر منطقه در وضعیت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاه های کنترل کننده چراغها ارسال میگردد.امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در کلان شهر اهواز نیز شاهد بهرهجوئی از آن در بیش از... تقاطع میباشیم.از محاسن این سیستم میتوان به کاستن از تاخیرهای بی مورد ،کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، کاهش تصادفات و ایجاد موج سبز در شبکه… را نام برد.ایجاد چنین سیستمی ، همراه با اتصال آن به یک شبکه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی ، به سادگی میتواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در کاهش حجم ترافیک تأثیر به سزائی داشته باشد.بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشیهای تلفن همراه نیز که امروزه توانائی برقراری اتصال با شبکههای اطلاع رسانی را دارا هستند، قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیک را خواهند داشت. روشن است، بدین ترتیب پیشنهاد یک مسیر مطمئن و به دور از تراکمهای ناخواسته توسط سیستمهای اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روان سازی جریان ترافیک تأثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینکه کاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستمهای ناوبری پیشرفته ITS به شمار میآید.البته تکنیک اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر به صورت رادیوئی و توسط کانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولی و یا پیام متغیر انجام میپذیرد که از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیکی محسوب میگردند.در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستم های حمل و نقل و دست یابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی که در مقصد به مسافر ارائه میشوند نیز به عنوان دیگر کاربرد های سیستمهای ناوبری پیشرفته به شمار میآیند. در سیستم های اطلاعاتی مربوط به کنترل و برنامه ریزی حمل و نقل انتقال اخباری که به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط میگردد، حائز اهمیت است. چرا که در هر دو حالت می توان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را اندیشید و از ازدحامهای ناگهانی جلوگیری نمود.مطالب یاد شده، صرفا بخش کوچکی از کاربرد ها و منافع ITS را بیان مینماید. حال آنکه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب کشورهای جهان، بسیار وسیع بوده و روند رو به رشد بسیار سریعی دارد.
|