اخبار
 انتشار: 14 آبان 1398
   مشاهده: 176

  مدير عامل سازمان خدمات موتوري: ضرورت هوشمند سازي در طرح های ساماندهي پسماند هاي ساختماني اهواز

پس از حوادث سيل در ابتداي سال 1398 که منجر به بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون شد, عمليات مهار سيل با احداث سيل بندهاي خاکي به تدريج موجب تخليه و انباشت ضايعات ساختماني غير مجاز در حاشيه رودخانه شد. اين امر موجب ايجاد ناهنجاري‌هاي زيست محيطي و بصري و همچنين امکان بروز بيماريهاي متعدد و يا تصادفات ناگوار خودورها مي شود.
در اين راستا سازمان خدمات موتوري شهرداري اهواز در جهت پاکسازي مناطق ساحل رودخانه اقدام کرد . گزارش ذيل حاصل گفت و گو با آقاي علي منصوري مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري اهواز مي باشد که در آن به اقدامات سازمان خدمات موتوري در اين رابطه پرداخته مي شود.

 

-ضمن عرض سلام لطفا در رابطه با پسماندهاي ساختماني شهر اهواز و چگونگي مديريت آنها توضيح دهيد.
همانطور که اطلاع داريد نخاله هاي ساختماني به مواد و مصالحي گفته مي شود که در عمليات تخريب  بنا به جهت ساخت و ساز و  نوسازي توليد مي شود. نخاله هاي ساختماني ممکن است داراي موادي باشند که مي توانند  به سلامت و بهداشت عمومي آسيب برسانند. 
شهرداري اهواز جهت مديريت موضوع فوق و رفاه حال شهروندان اقدام به داير کردن ستاد ساماندهي ضايعات و نخاله هاي ساختماني در سازمان خدمات موتوري شهرداري اهواز نمود . تا قبل از تشکيل ستاد ، نخاله هاي ساختماني در مکانهاي مختلفي از قبيل حاشيه شهر ، کمربندي ها ، ساحل و حاشيه رودخانه و زمينهاي متروکه درون شهر و به صورت غيرمجاز تخليه و رها مي شدند که اين عمل هم از نظر منظره شهري نامتناسب بود و هم از نظر بهداشتي با تجميع حيوانات باعث بوجود آمدن شرايط نامناسب سلامت براي شهروندان مي شد.
-علي رغم اقدامات سازمان و فعاليت ستاد همچنان نخاله هاي ساختماني در اطراف حاشيه رودخانه وجود دارند . علت اين امر چيست؟
سئوال بسيار خوبي مطرح کرديد. واقعيت اين است که سازمان پس از عبور از بحران  سيل سال جاري تا کنون 360/000 متر مکعب پسماند ساختماني را پاکسازي نمود که براي اين منظور 45/000سرويس توسط ماشين آلات حمل پسماند ساختماني انجام شده است که مي توان به شکل گسترده به مناطق حدفاصل پل پنجم تا پل ششم و  جاده ساحلي روبروي استخر موج تا زرگان اشاره نمود. به عنوان مطرح کننده سوال دقت بفرمائيد در صورت عدم اين پاکسازي،  اهواز قطعا دچار بحران پسماندهاي ساختماني مي گرديد.
- راهکار شما براي حل اين مشکل چيست؟
متاسفانه در گذشته براي مديريت و ساماندهي پسماندهاي ساختماني  حاصل از تعميرات ساختمان ، ساخت و ساز و پروژه هاي عمراني توسط  ادارت و ارگانهاي دولتي و خصوصي برنامه ريزي خاصي انجام نشده است که اين موضوع باعث انباشت نخاله هاي ساختماني در برخي از مناطق مستعد شهر  مي گردد.
اکنون با اهتمام ويژه شهردارکلانشهر اهواز  و پيگيري هاي سازمان در حال انجام مناقصه خريد اسکيپ لودر و باکسهاي مکانيزه به منظور اجراي طرح ساماندهي نخاله هاي مذکور هستيم که پس از شروع طرح نتايج آن از طريق رسانه به  شهروندان اطلاع رساني مي گردد.
-براي موفقيت اين طرح چه الگويي را در نظر گرفته ايد؟ 
در اداره تمام شهرهاي پيشرفته جهان هوشمند سازي به منظور افزايش سطح رفاه مردم مورد توجه قرار گرفته است.هوشمند سازي مديريت پسماندهاي ساختماني  اهوازدر اين رابطه بسيار موثر و کارآمد است.در همين راستا مشارکت مردم و همکاري آنها مسئله اصلي موفقيت طرح است.در کنار آن مشارکت تمام ارگانها و نهادهاي دولتي و خصوصي ، راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي  بسيار مهم مي باشد.سازمان خدمات موتوري نمي تواند به تنهايي و بدون همکاري تمام بخش ها اين موضوع را ساماندهي نمايد زيرا در معيارهاي هوشمند سازي شهري ، مشارکت مردم و و ارگانها  رمز اصلي موفقيت مي باشد.
-آيا از تجربيات شهرهاي موفق در خصوص ساماندهي پسماندهاي ساختماني بهره گرفته ايد؟
بله ، در اين راستا کارشناسان خود را به کلانشهرهاي موفق کشور در اين زمينه اعزام و با ساز و کار و اقدامات آنها آشنا شديم.
-لطفا به صورت مختصر در خصوص روند صدور مجوز براي متقاضيان تخريب و گودبرداري در شهر اهواز توضيح دهيد؟
به منظور ساماندهي تخريب و گودبرداري  و مديريت فرآيند جمع آوري و حمل و نقل  پسماندهاي ساختماني،  متقاضيان ملزم به اخذ مجوز از دفتر ستاد ساماندهي ضايعات و نخاله هاي ساختماني مي باشند. جهت دريافت مجوز، متقاضيان پس از مراجعه به دفتر ستاد و ارائه مدارک لازم و پرداخت  مبلغ بر اساس محاسبات  دفتر ستاد مبتني  بر ميزان تخريب و گودبرداري ، مجوز لازم جهت تخريب و گودبرداري  صادر مي گردد.متقاضي پس از دريافت مجوز و انتخاب پيمانکار به صورت اختياري اقدام به انجام عمليات  مي نمايد.
-آيا مي توانيد به شهروندان اين قول را بدهيد که در آينده نزديک  اين مشکل به طور کامل برطرف گردد.
همانطور که به شما گفتم موفقيت در اين طرح به همکاري و مشارکت تمام مردم و نهادهاي دولتي و خصوصي بستگي دارد.شايد بتوان براي موفقيت بيشتر از خط مشي هاي تشويقي براي مشارکت مردم و ارائه خدمات  مشروط ارزان  در آغاز طرح استفاده کرد.به عنوان مثال در شهر رم  ايتاليا براي حل مشکل پسماندهاي پلاستکي از راهکار اعطاي بليط هاي رايگان به شهروندان استفاده شده است. به هر حال براي شروع هر طرح جلب مشارکت مردم با راهکارهاي تشويقي بسيار موثر مي باشد. ما نيز مي توانيم اقدامات مشابه  براي اين منظور انجام بدهيم.
-به عنوان سئوال پاياني مي توانيد توضيح دهيد چگونه خط مشي تشويقي  در کاهش هزينه ها موثر مي باشد؟
جواب اين سئوال بسيار ساده است. مي توان ميزان هزينه جمع آوري 360/000 مترمکعب پسماند ساختماني را  محاسبه کرد  که با راهکار تشويق و خدمات ارزان مي توانست به ميزان بسيار کمتري صورت پذيرد. در عين حال منظر نامناسب شهري و آلودگي در شهر نيز  صورت نمي گرفت.

نویسنده خبر: احسان سنجری
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
جستجوی اخبار
دسته‌بندی خبرها