اخبار
 انتشار: 11 اسفند 1398
   مشاهده: 112

  برگزاری جلسه کارگروه پژوهشی حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز

    جلسه کارگروه پژوهشی حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز به منظور بررسی چالش¬ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی در حوزه تاکسیرانی شهر اهواز با حضور اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، شورای اسلامی شهر اهواز و مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک و نمایندگان سازمان تاکسیرانی در دفترگروه مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز برگزار شد.
کعب عمیر عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این جلسه به مشکلات عدیده¬ی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر اهواز اشاره کرد و افزود:  کمبود تاکسی و اتوبوس، عدم تخصیص اعتبارات دولتی، تاخیر در افتتاح فاز یک قطار شهری، عدم هماهنگی حوزه شهرسازی و حوزه حمل و نقل و ترافیک از جمله مسائل عدم توسعه حمل و نقل عمومی در شهر اهواز می باشد.
وی به ارائه راهکارهایی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک در مرکز شهر پرداخت و گفت: با اجرای شکست خطوط حمل و نقل، ایجاد ایستگاههای پیرامونی اتوبوس و تاکسی در خارج از محدوده هسته مرکزی و چند هسته سازی شهر، تامین مسیرهای سیستم دوچرخه سواری و پیاده راه¬ها و همچنین ایستگاه های BRT می توان به توسعه حمل و نقل عمومی کمک شایانی کرد.
وی یکی از دلایل مهم افزایش حجم ترافیک شهری در هسته های مرکزی شهر را عدم توزیع عادلانه امکانات رفاهی در سطح شهر عنوان کرد.
دکتر امانپور عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شرایط نامناسب ساختاری از جمله عرض معابر شهری و تقاطع ها در اهواز گفت: با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و شهرداری و ارائه مشاوره های راهبردی میتوان گامهای موثری در راستای کاهش عقب ماندگیهای شهر اهواز برداشت.
این عضو کارگروه با تاکید بر لزوم و ضرورت آموزش های شهروندی از طریق صدا و سیما و سایر رسانه های تبلیغاتی و فرهنگ سازی در زمینه های مدیریت شهری به ویژه در زمینه¬هایی از قبیل مشکلات حوزه تاکسیرانی همچون عدم استقبال مسافربر شخصی از طرح پیوستن به ناوگان تاکسیرانی، اظهار داشت: با مشارکت و همکاری شهروندان در راستای اجرای اهداف و برنامه های مدیریت شهری خصوصاً در حوزه حمل و نقل شاهد بهبود وضعیت ترافیک و استقبال شهرواندان در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
نماینده سازمان تاکسیرانی که در این جلسه حضور داشت گفت: برای ایجاد شرایط استاندارد حمل و نقل عمومی در حوزه تاکسیرانی به 11 هزار تاکسی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی نیاز داریم که این موضوع با وجود افزایش 50 درصدی قیمت بنزین و تسهیلات بانکی نامتناسب و همچنین عدم هماهنگی خودروسازان این امر محقق نشده است. وی همچنین افزود: از یازده ایستگاه تاکسی در سطح شهر اهواز تنها یک ایستگاه مکانیزه می باشد.
دکتر صفایی پور عضو دیگر کارگروه پژوهشی حمل و نقل و ترافیک نیز با اشاره به وجود خطوط موازی اتوبوس و تاکسی گفت: وجود خطوط موازی در حمل و نقل عمومی میزان استفاده شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد و می بایست شکست خطوط مورد توجه قرار گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به شهرهای هوشمند اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته تا بیست سال آینده شهروندان فقط به قصد تفریح از خانه خارج خواهند شد
هاشم بالدی نیز در این جلسه به ضرورت وجود طرح¬های جامع و بالادستی اشاره کرد و گفت: در موضوع حمل و نقل عمومی تمامی ارکان از قبیل تاکسی، اتوبوس، مترو و غیره باید مکمل هم باشند تا شبکه حمل و نقل برون شهری را تکمیل نمایند و می بایست در برنامه ریزی ها این اصل را مورد توجه قرار دهیم.
خانم فرجی با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت تاکسیرانی در مرکز شهر با اشاره به مشکلات عدیده در این خصوص از قبیل بی نظمی و عدم رعایت نرخهای مصوب گفت: لازم است نسبت به رفع مشکلات موجود اقدامات جدی صورت پذیرد.
رئیس گروه مطالعات و پژوهش در این جلسه به حوزه مطالعات و پژوهش به عنوان رابط میان دانشگاه و شهرداری اشاره کرد و با تاکید بر وظیفه کارگروه های پژوهشی در خصوص بررسی مشکلات موجود حوزه¬¬ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی افزود: یکی از راهکارهای اصلی و اساسی در رفع مشکل مسافربرهای شخصی، نظارت جدی سازمان است که می¬تواند به کاهش مشکلات موجودکمک کند. از سوی دیگر فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم به شهروندان و هم درخصوص رانندگان مسافربر شخصی درکنار ارائه مشوق¬های لازم ضروری دانست.

نویسنده خبر: مرتضی فاطمی
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
جستجوی اخبار
دسته‌بندی خبرها