اخبار
 انتشار: 14 اسفند 1398
   مشاهده: 47

  راهنمای تغذیه سالم و خرید از بازارچه های موقت میوه و تره بار

راهنمای تغذیه سالم و خرید از بازارچه های  موقت میوه و تره بار

یکی از مهم‌ترین اصول برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش اداره ارتباطات سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی ، استفاده مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدون و تنوع مصرف 6 گروه اصلی مواد غذایی با اولویت استفاده از میوه‌ها به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، مورد تاکید است و در این میان، مصرف محصولات حاوی ویتامین C از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس این گزارش، انواع میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین C شامل سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، انواع جوانه، مرکبات (لیموتُرش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج)، کیوی، پیاز و شلغم می‌باشند.

این گزارش می‌افزاید: انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و مرکبات که دارای ویتامین E می‌باشند، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، ضمن اینکه سبزی‌ها و میوه‌های تازه و خشک شده، حاوی روی و آهن و سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، حاوی ویتامین B هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

همچنین در صورت عفونت و بروز تب، رژیم غذایی حاوی پتاسیم شامل انواع میوه مانند موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی و پرتقال و محصولات فرنگی مشتمل بر اسفناج، جعفری، لوبیا، سبوس گندم، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی توصیه می‌شود.

نوشیدن آب و مایعات زیاد، استفاده از گوشت‌های کم‌چرب و توجه بیشتر به میزان دریافت پروتئین روزانه از دیگر نکات است؛ چراکه افرادی که انواع گوشت را نمی‌خورند یعنی دریافت پروتئین کمی دارند اغلب دچار کم‌خونی می‌شوند و کم‌خونی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

بهتر است از گوشت‌های سفید مثل ماهی و مرغ که کم چرب‌ترند بیشتر استفاده کنیم  ومصرف روغن زیتون را نیز در رژیم غذایی خود گنجانده و آن را جایگزین روغن‌های معمولی کنیم. همچنین مواد لبنی و تخم‌مرغ را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم.

اینکه آنتی اکسیدان‌ها نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، پیش‌ساز ویتامین A آنتی اکسیدانی است که در هویج، اسفناج و انواع سبزی‌های رنگی وجود دارد. همچنین مصرف ویتامین C نیز توصیه می‌شود. ویتامین سی در کیوی، پرتقال و نارنگی به وفور یافت می‌شود.

ویتامین E هم آنتی اکسیدانی قوی است و در جوانه‌ها و سبزیجات برگ سبز وجود دارد .سلنیوم نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و در ماهی، بادام‌هندی، تخمه آفتابگردان و سبوس گندم یافت می‌شود.

از فلفل و زردچوبه در غذای خود استفاده کنید و از مصرف غذای خام بپرهیزید.

باید به میزان دریافت پروتئین و املاح و ویتامین‌های دریافتی توجه کنیم، وقتی بدن دچار سوء تغذیه می‌شود سیستم ایمنی ضعیف می‌شود، البته برخی به غلط تصور می‌کنند اگر ویتامین سی بیشتری مصرف کنند، سیستم ایمنی شان بیشتر تقویت می شود، در حالیکه اگر تعادل در مصرف مواد غذایی رعایت شود، نتیجه بهتری حاصل می شود.

گفتنی است، تهیه انواع میوه و سبزیجات و صیفی‌جات تازه از جمله محصولات متنوع و مختلفی که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی می‌توانند موثر باشند و مصرف آنها از سوی مراجع معتبر بهداشتی توصیه شده است، با کیفیت مطلوب و با قیمت مناسب  به زودی از بازار روزهای موقت سازمان ساماندهی مشاغل شهری امکان‌پذیر است.

 

نویسنده خبر: ب. کریمی
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
دسته‌بندی خبرها